Okruh č.11 - LAMAČ

Táto trasa je pozvánkou do Malých Karpát zo strany Svätého Jura, kde najväčšími lákadlami sú prírodná rezervácia Jurské jazero, ktoré sa nachádza neďaleko Bieleho Kríža, a zrúcanina hradu Biely Kameň, na ktorú si budete musieť počkať až na záver trate.

Štart je pri informačnej tabuli poza Espresso Haas, Na barine 2/A Lamač. Niekoľko desiatok metrov po štarte sa dostaneme na rozdvojku, vybiehame smerom doprava po lesnej ceste (modrou cyklistickou značkou na asfaltovej ceste sa budeme vracať). Bežíme krásnym lesným úvalom popri Lamačskom potoku, mierne stúpame nahor. Neustále sa držíme ľavej cesty, aj na prvej lesnej rozdvojke. Zhruba na 2,2 km sa dostaneme na rozdvojku pred asfaltovou cestou, odbočíme doľava a dostaneme sa na križovatku „Hrubá pleš“ – kde odbočíme doprava smer Záhorská Bystrica (žltá cykloznačka). Po lesnej cestičke s výborným povrchom bežíme stále rovno, až sa zhruba na 3,5 km dostaneme na kraj Záhorskej Bystrice – stále sa držíme značky, obiehame dedinu zhora a tesne za 4. kilometrom sa dostaneme ku škole pri otočke autobusov . Za otočkou sa vyberieme doľava lesnou cestou (nie asfaltkou/panelkou) a začína najťažší úsek trate – stúpanie smerom do Karpát – na vrchole prvého prudkého stúpania nás čaká krásny výhľad na celé podhorie a železný kríž nad Strmými vŕškami nad opusteným kameňolomom – pokocháme sa výhľadom a bežíme úzkou cestičkou rovno nahor – krátko za vrcholom stúpania sa dostaneme na križovatku ciest (6km) – červená značka – ktorou sa vyberieme doprava smer Kačín – bežíme krásnym lesným úsekom s výborným povrchom na behanie, mierne dole kopcom, míňame križovatku „Za Kačínom“, držíme sa stále červenej značky a za pár sto metrov sa ocitneme na asfaltke zo zadnej strany Kačína – po ceste bežíme len pár metrov a hneď sa stočíme doprava na lesnú cestu smerom k bufetu – míňame bufet a pravou cestou bežíme už stále mierne nadol – na približne 8,3km sa dostaneme na križovatku ciest, držíme sa vľavo, bežíme skoro rovno a prichádza síce nie dlhé, ale o to intenzívnejšie posledné stúpanie – záver stúpania je v miernom oblúku doľava a môžete si vydýchnuť, už sa pobeží len dole – zhruba na 9,5km sa dostaneme na asfaltovú cestu, odbočíme doprava a zbiehame už len rovno dole po asfaltke smerom Lamač – za 10tym km míňame bielo-červenú závoru a stále zbiehame medzi rodinnými domami prudším kopcom nadol, až sa dostaneme na prvé rázcestie pár metrov po štarte a už vidíme budovu Espressa a tabuľku, kde sme začínali, na rovnakom mieste je aj náš cieľ.

Trasa očami krstného otca Miša Kostku

Vitajte v Lamači, najmenšej mestskej časti hlavného mesta. A hoci rozlohou neohúri, rozhodne má čo ponúknuť, o čom sa presvedčíte sami, keď už po pár úvodných metroch vás pohltí krása lesa. Úsek popri Lamačskom potoku poteší váš pohľad a tak akurátne rozhýbe vaše údy v očakávaní vecí budúcich. Na vrchole tohto prvého mierneho stúpania opúšťame územie Lamača a vstupujeme do susednej Záhorskej Bystrice. Tá nás víta krásnym pohodlným klesaním, v rukáve však ukrýva silnú kartu ktorú čoskoro vyloží. Ani sa nenazdáte a už sa driapete hore kopcom, okolo kríža a stále hore, len hore. Za to si však užijete výhľady na doliny aj lesy, a tiež aj laktát a dýchavičnosť. Ak sa vám na konci tohto úseku bude zdať, že vidíte všetkých svätých, tak ste správne pri Božích mukách. Vykúpením vám bude ďalšie krásne klesanie okolo Kačína až po Hrubú pleš. Tá vám naposledy pripomenie, že ste sem prišli najmä kvôli kopcom. A potom už len zošup do cieľa a máte to za sebou.