Okruh č.12 - JURSKÝ ŠÚR

Prijmite pozvánku do "jurského parku", ktorý vás prekvapí všetkými odtieňmi zelenej, aké si len viete predstaviť. Okrem oku ľahodiacemu prostrediu sa môžete tešiť na rovinatú trasu s minimálnym prevýšením, kde si na svoje určite prídu rýchli bežci.

Štart je na konci dediny Vajnory, zhruba 500m po štarte známeho Vajnorského minimaratónu, na konci ulice „Na doline“, za posledným rodinným domom – orientačný bod – bežecká info tabuľa (zaparkujete tam bez problémov autom) – vybiehame po asfaltovej ceste smerom na Karpaty – zhruba na 1,6km odbočíme doprava do podjazdu pod diaľnicou – potom ako vybehneme spod diaľnice sa zhruba za 500m dostaneme na hrádzu, kde odbočíme doľava smerom na Svätý Jur – už po pár stovkách metrov sa nám po pravej strane zjaví krásne jazierko/rybník – bežíme nádhernou stromovou alejou, až sa dostaneme na rázcestie, kde odbočíme doprava na lesnú cestu a vstupujeme do samotnej národnej prírodnej rezervácie Jurský Šúr – za pár desiatok metrov už po pravej strane vidíme nádherný veľký rybník – držíme sa neustále lesnej cesty – na prvej križovatke približne na 4,1km odbočíme doprava a dáme si malý bežecký okruh v dĺžke zhruba 900m po vnútornej časti rezervácie – bežíme najskôr rovno – následne odbočíme doľava a po 300m ešte raz doľava až nás cesta dovezie späť na lesnú križovatku, na ktorú sa napojíme a pokračujeme rovno po zelenej značkea zelených šípkach tzv. „náučným chodníkom“ – užívame si krásnu a unikátnu prírodu a bežíme zhruba 2 kilometre po lesnej cestičke okolo močarískm historických stromov starých aj 600 rokov a krásnej zelenej prírody – pri výbehu z lesa sa dostaneme na cyklochodník, na ktorom odbočíme doprava (nie do Chorvátskeho Grobu) – za niekoľko sto metrov sa dostávame na cyklocestu zarovno s novovybudovanou diaľnicou a na prvej križovatke ciest odbočíme cez most doprava a hneď zase doprava – cyklocesta nás dovedie ponad diaľnicu  (8km) a ďalej už priamo do Vajnor – vo Vajnoroch bežíme popri rodinných domoch po Roľníckej ulici až po pamätník/sochu (9,4km), pri ktorej sa stočíme doprava, opatrne prejdeme cez hlavnú cestu a ulicou Pod Lipami sa dostaneme povedľa kostola a následne okolo známeho parku na Baničovej ulici – Baničova sa popri parku zmení na ulicu Na doline – na konci, ktorej nás čaká cieľ, na rovnakom mieste ako štart – pri info tabuli.

Trasa očami krstného otca Viktora Matysa

Po nahliadnutí mapky tejto trasy si pokojne môžete povedať - konečne žiadne kopce. Na tomto okruhu sa krásne prelínajú dva svety, na začiatku a konci svet industriálny - s pohľadmi na diaľnicu, vysoké ochranné železné zvukové bariéry a kopec betónu, a v strede svet prírodný - v podobe krás prírodnej rezervácie Šúr. Prvé 3km a posledné 2km uvidíte časti nového diaľničného obchvatu Bratislavy, ktorý si pozriete v detaile z každého uhlu. Tony betónu, železa a asfaltu vám vynahradí stredná časť, kde ak budete bežať horúci letný deň, sa príjemne schladíte v stromovej aleji a osviežiť sa môžete aj v Šúrskom rybníku. Náučný chodník Prírodné klenoty Šúru nemá taký názov len tak -  uvidíte bohatstvá jelšového lesa, krásny panónsky háj, vzácny starý dub a jedinečné slaniská. Národná prírodná rezervácia Šúr určite stojí za návrat aj s celou rodinou.