Okruh č.10 - JURSKÉ JAZERO

Táto trasa je pozvánkou do Malých Karpát zo strany Svätého Jura, kde najväčšími lákadlami sú prírodná rezervácia Jurské jazero, ktoré sa nachádza neďaleko Bieleho Kríža, a zrúcanina hradu Biely Kameň, na ktorú si budete musieť počkať až na záver trate.

Vybiehame od dreveného kostolíka v hornej časti obce Svätý Jur – krátky úsek bežíme po asfaltke medzi rodinnými domami a zhruba po 500m sa napojíme pri rozdvojke na ľavú cestu vedúcu nahor do lesa (modrá značka) – bežíme po asfaltke smerom nahor, zatneme zuby a vnímame okolitú prírodu, aby sme sa nesústredili na stúpanie, ktoré nás na úvodných 4km čaká  – na 2km sa dostaneme na čistinku – odbočíme z nej na lesnú cestu a stále bežíme po modrej značke – na približne 3,5 km sa napojíme na asfaltovú cestu vedúcu z „3 brestov“ a bežíme po nej približne 800m smerom na Biely kríž – po pravej strane sa nám na strome zjaví šípka odbočka doprava – modrá značka nás opäť navedie na krásnu lesnú cestičku, po ktorej sa zhruba za 700m dostaneme na známu križovatku Salaš – sme presne na 5km a ďalej bežíme po červenej značke a známej „Štefánikovej magistrále“ smer Biely kríž – na 6,7 km vás čaká odmena za úsilie, ktoré ste vynaložili pri stúpaní – krásne Jurské jazero – na konci jazera opustíme červenú značku a odbočíte prudko doľava, kde vás už mierne sa zvažujúca cesta dovedie za približne kilometer opäť na hlavnú cestu „Sv. Jur – Biely kríž“ – odbočíte doľava a po pár desiatkach metrov na čistinke sledujete žltú značku, ktorá vás už dovedie po neustálom klesaní do cieľa vo Sv. Juri – po ceste nadol budete míňať viaceré historické a náboženské pamiatky, takže ak túto trasu bežíte na čas, určite si ju odbehnete ešte raz aj pre kultúrny zážitok – cesta nadol je veľmi príjemná, pozor dávajte len na približne 10,3km, aby ste správne odbočili smerom na zrúcaninu hradu Biely Kameň – ten sa nachádza na 11km a stojíte pred veľkou dilemou – ísť sa pozrieť alebo bežať ďalej – nechávame to na vás, do cieľa vám chýba už necelý kilometer - po zbehnutí z lesnej cestičky sa napojíte na posledné stovky metrov na asfaltovú cestu, po ktorej ste vybiehali – cieľ je pri drevenom kostolíku pri modrej značke a bráne do kostola, na rovnakom mieste ako štart.

Trasa očami krstného otca Viktora Matysa

Tak ako všetky behy, ktoré začínajú priamo v Podkarpatskej oblasti, tak aj v tomto sa už po prvých metroch zahrejete v naklonenej rovine :) Svätý Jur je známy kvôli dobrému vínu, prírodným rezerváciám, zrúcanine hradu Biely Kameň a množstvu historických kostolov a budov. Veľa z toho uvidíte aj počas tohto behu.

Trasa začína pri kostole Svätého Juraja z 13teho storočia. Prvých cca 4kilometre sa stúpa cez Neštich a po krásnej lesnej ceste, ktorá sa napojí na cyklistickú cestu smerom na Biely kríž. Trasa vás ďalej privedie na Cestu hrdinov SNP, kde sa od Salaša ešte mierne stúpa až k Jurskému jazeru. Tu nezastaviť kvôli fotke bude veľmi ťažké :). Od tohto momentu sa už len klesá rozmanitými lesnými cestičkami, ktoré ak ich pobežíte prvý krát, budete sa sami sebe čudovať, prečo ste tu ešte neboli. Zrúcanina hradu Biely Kameň je na konci čerešnička, kvôli ktorej sa určite vrátite, ak budete bežať na výsledok.